La Nueva España » Cartas de los lectores » Sobre la situación del asturianu nes escueles

Sobre la situación del asturianu nes escueles

22 de Abril del 2012 - Inaciu Galán y González (Ovieu)

Una carta asoleyada estos díes en LA NUEVA ESPAÑA y titulada «El asturiano contra los asturianos» incluyía delles afirmaciones falses, y creemos que feches col únicu oxetivu de perxudicar la imaxe del nuesu idioma ente los asturianos. Nun podemos quedar ensin contestar a estes falsedaes. Amás, sírvenos d’escusa pa emitir una opinión sobre la situación del enseñu del asturianu nes escueles y nos institutos.

Na carta afirmábase qu’a los alumnos que nun estudien asturianu se-yos obliga a «nun facer nada», cuando en realidá tienen hores d’estudiu. De toes formes, coincidimos en qu’esta situación ye absurda, tolos alumnos tendríen d’asistir a les clases d’asturianu, como toos asisten a matemátiques o ciencies, independientemente de les sos creencies o gustos.

Afírmase tamién nel testu que los alumnos pueden dir a clases d’asturianu si quieren. La realidá ye bien distinta: son munchos los estudiantes a los que, de forma illegal, nun se-yos ufierta l’asignatura o a los que se-yos niega la creación de grupu nel so colexu o institutu. Los tribunales yá falaron y ficiéronlo a favor de los alumnos, anque les sentencies nun se cumplen, cola complicidá del Gobiernu. Amás, como’l propiu autor de la carta afirma, nos colexos concertaos (sacante unes poques escepciones), nun se dan clases d’asturianu, lo que va dafechu en contra de la normativa llegal actual. La Inspección d’Educación tien que correxir esa situación, pues en tolos centros educativos ye obligao ufiertar l’asignatura a los alumnos, seyan concertaos o non.

Dende Iniciativa pol Asturianu creemos que l’asignatura d’asturianu nun puede siguir siendo optativa, pues la única forma de garantizar la llibertá d’elección ye tresmitiendo a los neños y neñes que pasen pel sistema educativu les dos llingües, castellán y asturianu, amás de les llingües estranxeres que se considere. Cuando se saben dambos idiomes, castellán y asturianu, puede decidise qué llingua se quier usar, ye entós cuando ye posible ser llibre pa escoyer. Amás, los estudios fechos n’escueles onde s’enseña l’asturianu, demuestren que’l conocimientu de les dos llingües ameyora los resultaos en toles asignatures, pues ye positivo pal desenrollu cognitivu de los neños.

Cuando se sal del sistema educativu ensin saber usar correctamente una d’elles, nun se tien elección d’usu. Por eso ye necesario que se xeneralice’l deprendizaxe del asturianu en tolos niveles educativos y pa tolos alumnos, de la mesma forma na que toos tenemos de forma obligatoria clases de castellán, matemátiques o educación física.

La situación de los maestros y profesores d’asturianu ye tamién llamentable, y ye inesplicable que tando tolos partíos de la Xunta Xeneral d’alcuerdu con esti análisis entá nun se solucionare. Ésta ha ser una de les prioridaes de la Conseyería d’Educación nos meses vinientes.

Amás, a la vista de los resultaos positivos que n'otros territorios tienen los procesos d’inmersión llingüística nel procesu educativu, el próximu Gobiernu d’Asturies habría poner en marcha esperiencies pilotu pa enseñar otres asignatures usando l’asturianu como llingua vehicular, una forma d’enseñar l’idioma propiu qu’ayudaría a da-y normalidá y vitalidá al idioma que, tamos seguros, nengún asturianu quier perder. Evitalo, nun s’engañen, pasa por una presencia más fuerte del idioma nel sistema educativu.

Inaciu Galán y González

Presidente d’Iniciativa pol Asturianu

www.iniciativapolasturianu.org

Cartas

Número de cartas: 45480

Número de cartas en Junio: 106

Tribunas

Número de tribunas: 2064

Número de tribunas en Junio: 7

Condiciones
Enviar carta por internet

Debe rellenar todos los datos obligatorios solicitados en el formulario. Las cartas deberán tener una extensión equivalente a un folio a doble espacio y podrán ser publicadas tanto en la edición impresa como en la digital.

» Formulario de envío.

Enviar carta por correo convencional

Las cartas a esta sección deberán remitirse mecanografiadas, con una extensión aconsejada de un folio a doble espacio y acompañadas de nombre y apellidos, dirección, fotocopia del DNI y número de teléfono de la persona o personas que la firman a la siguiente dirección:

Calvo Sotelo, 7, 33007 Oviedo
Buscador