Raitán parleru

1 de Mayo del 2021 - José Luis López Tamargo (Oviedo)

Vienme dacuando al cantu la memoria el mio güelu. Pasaren ya añinos asgaya, pero la so imaxe caltiénse ñidia nel mi maxín encesu. Yeren tiempos d’escarpinos, fariñes y palos, medrana y fames. De tienros neños, tuviera de xelada o ficiera un calor afogadizu, los míos ya yeren xente fartuco de llindiar vaques o quedar frayaos semando y sallando. La mayoría tenía un traxe pa los domingos y un par de zapatinos namás, caleyando siempre en madreñes y daqué xostrones. El mi güelu nun ye que tuviera esfamiáu y fuera de pidir, ye que la vida, d’aquella yera de lluxu si conseguíes algamar la condición d’aprendiz n’una factoría o convertite nun guah.ín mineru. Remanar la vida del campu y la nueva vida de operariu especializáu yera futuru curiosín y amañoso. El paternalismu indusrial ye verdá que tamién dióse dafechu n’Asturies, y en dellos llugares espoxigaron cases de cultura y hospitalillos pa operarios, pero la vida yera de curtios horizontes y medios. Güei atopé unes semeyes que toy por donar al Muséu etnográficu rexonal d’Asturies: L’amigu gaitero del mi güelu, tocando la gaita de mozu. La mi prima, sacando del fornu el pan del llar, escenes prestoses d’una dómina de figales y sidra, procesiones y rosarios, silencios duros y muertes, inocencia de xente candial pisando endomingaos los tapinos verdes de praos de romería folixera, al llau de la capiella románica. Turullos, playes con pedreru y “dir secar a Castiella”.

Yo, que soy munches coses y vides al empar, y pescancio el pasáu al traviés d’unes llentes igual un migayu atristayaes, amo fondamente el ragión y el tueru d’Asturies, tamién los tarrezo. Lo que remanez d’aquel tiempu de cuchu, folixa y esfociada xera ye un horru esgonciáu llantáu na quintana, una alcordanza de paisanos con chapeta y tratu de valir. Una pesllera con ferruñu, una fonte, requexín de mofu y llimiagos, marmullante y seldañosa, escenariu afayaízu del cortexu los míos güelos. Unes caleyes pindies de xente que ya tuvo fíos que yos-salieres inxenieros o mayestros y marcharon. Dexando atrás viesques comunales, raitanes, formientu y xatinos. L’atapecer d’un mundiu tan piquiñín y humildoso como enllenu intrahistories, ayalgues guapines y melgueres. De cuentos d’homones del sacu y muyeres asturianes de munchu remango y arte, de caseríes y families grandes faciendo comuña. Sestaferia, rises de neños, muertes prematures de fíos y afalagos de güelinos de pelu de cuayada y mayuca piel, testigos d’una Asturies que allumó el camín xusto, y nun se merez solo escayos y que faigamos risión d’ella.

José Luis López Tamargo

Oviedo

Cartas

Número de cartas: 45106

Número de cartas en Abril: 122

Tribunas

Número de tribunas: 2036

Número de tribunas en Abril: 5

Condiciones
Enviar carta por internet

Debe rellenar todos los datos obligatorios solicitados en el formulario. Las cartas deberán tener una extensión equivalente a un folio a doble espacio y podrán ser publicadas tanto en la edición impresa como en la digital.

» Formulario de envío.

Enviar carta por correo convencional

Las cartas a esta sección deberán remitirse mecanografiadas, con una extensión aconsejada de un folio a doble espacio y acompañadas de nombre y apellidos, dirección, fotocopia del DNI y número de teléfono de la persona o personas que la firman a la siguiente dirección:

Calvo Sotelo, 7, 33007 Oviedo
Buscador