La Nueva España » Cartas de los lectores » Un cetru asturianu n'Habana

Un cetru asturianu n'Habana

28 de Junio del 2022 - Raúl Suevos (Gijón)

Na mio dómina de vecín de L’Habana avezaba a paseyar con cierta frecuencia la cai Reina, asina conocida por tolos habaneros magar que la Revoluçión la rebautizó como Bolívar va yá dellos años. Ye una cai qu’abrieron nel sieglu XIX los inxenieros militares españoles pa enllazar el centru de la ciudá cola parte alta, au acababa d’abrise’l paséu Quinta del Capitán Xeneral. Nella puedense atopar auténtiques xoyes arquitectóniques, si entá nun se tienen esbarrumbao.

De les fixaciones de mio yera’l edificio modernista del Cetru d'Oru, nacíu como see d’una entoncenes pernomada marca de tabacos propiedá d’un talu C. Granda, apellíu que delata’l so trubiecu asturianu y onde entá anguaño, en Grao, podemos atopar la casa d’un indianu propietariu de plantaciones tabaqueres en Cuba, Casa Granda.

L’edificiu fai esquina cola cai Campanariu, una vía estrecha y populosa que sube atravesando’l Centru Habana dende San Lázaro, mui cerca del Malecón, lo que debió llevar al arquitectu, Dediot, allá pel llonxanu 1910, a echar el restu nos adornos del ángulu de la edificación, au una imaxe en relieve de ¿la Virxen? –ensin neñu– col cetru, paez colgar de la esquina abrazando la columna principal del porche. A los sos pies, el grabáu de marca registrada paez resolver el problema, secularizándolu; sobro ella, el balcón principal cuenta con una impresionante placa torneada de forxa y obra que sobresal del restu de balcones, na so mayoría güei desapaecíos.

Queden dos plantes de vivienda con tres balcones cauna na fachada principal enmarcaos por falses columnes estriaes que rematen na parte superior del centru con un adornu sobresaliente n’altor franqueáu por dos rostros de diosa, o similar, que supongo buscaba acomodar el conxuntu al calter profanu del tabacu cubanu.

Anguaño tol conxuntu ye una cuartería, esto ye, el resultáu de la multiplicación de les families nun mesmu espaciu a lo llargo de los años. Los apartamentos, posiblemente ocupaos por terceros col aportar de la revoluçión y l’autoesiliu de munchos propietarios, tiene visto como los fios se casaben y ocupaben un cuartu, al que se-y amestaba una cocina, o se tabicaba’l salón pa algamar más intimidá. Depués llegaron los nietos que tamién ocuparon espaciu coles sos pareyes; y too ello con una falta absoluta de caltenimientu nel inmueble que, magar contar con bonos materiales na so construcción, nun puede vencer al clima caribeñu, y al pasu del tiempu.

Güei'l Cetru d’oru ye una ruina, una guapura ruinosa si prefieren, y nun sé si los caberos y abundosos esbarrumbes tres los llovios recientes habrán puestu’l so nome ente les maravielles cubanes desapaecíes. Ye lo qu’hai.

Cartas

Número de cartas: 45108

Número de cartas en Abril: 124

Tribunas

Número de tribunas: 2036

Número de tribunas en Abril: 5

Condiciones
Enviar carta por internet

Debe rellenar todos los datos obligatorios solicitados en el formulario. Las cartas deberán tener una extensión equivalente a un folio a doble espacio y podrán ser publicadas tanto en la edición impresa como en la digital.

» Formulario de envío.

Enviar carta por correo convencional

Las cartas a esta sección deberán remitirse mecanografiadas, con una extensión aconsejada de un folio a doble espacio y acompañadas de nombre y apellidos, dirección, fotocopia del DNI y número de teléfono de la persona o personas que la firman a la siguiente dirección:

Calvo Sotelo, 7, 33007 Oviedo
Buscador